Hoppa till innehållet

Varukorg

Din varukorg är tom

Artikel: 5 SAKER SOM LÄGGER GRUNDEN FÖR EN GOD KLASSKARMA

5 SAKER SOM LÄGGER GRUNDEN FÖR EN GOD KLASSKARMA

5 SAKER SOM LÄGGER GRUNDEN FÖR EN GOD KLASSKARMA

Här är 5 saker att komma ihåg om du vill skapa lugn och harmoni i ditt klassrum. Det är högst troligt saker du redan vet - men är det också saker du alltid kommer ihåg att praktisera?

1. **Rutiner**
Rutiner och ritualer skapar trygghet, sammanhållning och lugn. Det är trevligt för alla, både elever och lärare, att inte alltid behöva uppfinna hjulet på nytt. Skapa rutiner och ramar och ge dig själv tillstånd att improvisera inom ramarna.

2. **Visuell**
De flesta barn behöver visuell tydlighet. Använd dags- och veckoplaner för att skapa överblick över dagen och veckan. Det skapar lugn och trygghet. Använd alltid en timetimer när ni börjar med en uppgift.

3. **Tydlighet**
Var alltid tydlig mot dina elever. Både visuellt och muntligt. Om du är tydlig kommer du skapa större trygghet i din klass och därigenom mer lugn. Vad ska ni göra?, Hur länge ska ni göra det?, Hur ska ni göra det?, Varför ska ni göra det?, Vad ska ni göra efteråt? osv. Ja, du har säkert hört talas om de 10 H:arna.

4. **Lyssna**
Var alltid lyhörd och nyfiken på vad dina elever berättar för dig. Eller vad de försöker berätta för dig, med sina handlingar och ord. Var uppmärksam på vad som leder upp till ansträngda situationer, var redo att titta på dina egna reaktioner med öppenhet och var nyfiken på om det finns en röd tråd här.

Dina elever gör så bra de kan, och det gör du också.

5. **Grundutrustning**
Många av dina elever kommer att ha utmaningar med motorisk oro, finmotorik och sinnesintegration.

Det är därför viktigt att ha grundutrustningen i ordning för dessa elever. Det kommer att spara massor av energi för dig och bidra till att öka motivationen och koncentrationen hos dina elever. Det är en mycket enkel genväg till framgång.

Dimsekasse och Finmotorisk Hjælpekasse bör alltid finnas i ett klassrum.

Se flere indlæg

DÄRFÖR ÄR MOTORIK VIKTIG FÖR BARN MED UTMANINGAR

DÄRFÖR ÄR MOTORIK VIKTIG FÖR BARN MED UTMANINGAR

När barn med utmaningar samlar in och bearbetar information på ett annat sätt än andra barn, innebär det oftast också att det sker en annorlunda bearbetning av fysiska upplevelser.Många barn med au...

Läs mer
DÄRFÖR SKA DU SLUTA SÄGA ...

DÄRFÖR SKA DU SLUTA SÄGA ...

Jag kan inte säga det tillräckligt många gånger ...Det sitter barn i ALLA klasser som har svårt att sitta stilla på grund av oro i kroppen.Som lärare kan du inte bara säga att de ska sitta stilla, ...

Läs mer