ÄR DITT BARN SKOLKLART?


De grundläggande motoriska färdigheterna är vanligtvis redan på plats hos en barn i skolåldern.

De springer, hoppar, sparkar till en boll med både kraft och riktning, de kastar långt och kort också i rätt riktning, och de cyklar på en tvåhjulig cykel.

De knäpper sina jackor och knyter rosetter på gymnastikskorna.

Finmotoriken är också på plats.
De har valt hand och håller en penna med ett grepp där de använder tummen, pek- och långfinger, de klipper längs med strecken.

Det är ordning på den motoriska oron och de sitter stilla och lyssnar medan de balanserar på en stol.

DET ÄR I ALLA FALL VAD SKOLAN FÖRVÄNTAR SIG ATT DE KAN.
Det är emellertid långt ifrån alla skolbarn som lever upp till ovanstående.

I genomsnitt finns det 1-2 elever i varje skolklass som har motoriska svårigheter, och ännu fler som är motoriskt oprövade. Barns fysiska aktivitetsnivå och grundmotorik påverkar deras akademiska färdigheter, koncentration och minne.

Vi vet från forskning och erfarenhet att en bra motorik och goda kroppsliga upplevelser är en viktig grund för barnets välbefinnande, inlärning, läsberedskap, koncentration och möjlighet att delta i ett socialt gemenskap.

DÄRFÖR ÄR DET VIKTIGT ATT HA FOKUS PÅ DETTA.