SÅ HANTERAR DU MOTORISK ORO I SKOLAN



Motorisk oro är ett välkänt fenomen bland skolbarn. Det kan vara frustrerande både för barnet och dess omgivning och kan påverka barnets förmåga att lära sig och trivas i skolan.

Men vad är egentligen motorisk oro, och vad kan man göra för att hjälpa barnen?

Motorisk oro kan beskrivas som en form av oro där barnet har svårt att sitta stilla och koncentrera sig under längre perioder åt gången. Det kan uttrycka sig genom att vicka med fötterna, tända och släcka pennan, snurra i stolen eller ständigt ändra position.

Motorisk oro är en helt normal del av barnets utveckling, och de flesta barn kommer någon gång att uppleva det.

Det är dock viktigt att komma ihåg att motorisk oro också kan vara ett tecken på andra utmaningar, som ADHD eller autism.

Om ditt barn upplever motorisk oro finns det flera saker du kan göra för att hjälpa det.

För det första är det viktigt att ge barnet möjlighet att röra sig och få utlopp för den energi som kan leda till motorisk oro. Detta kan göras genom att ge barnet korta pauser där det kan röra sig, sträcka ut och göra proprioceptiva övningar.

Du kan också överväga att introducera fysiska aktiviteter under dagen, som promenader eller lek på lekplatsen.

Det är också viktigt att skapa en lugn och fokuserad miljö. Detta kan göras genom att minimera distraktioner, såsom buller och rörelse i rummet.

Du kan också överväga att placera barnet nära läraren eller på en plats där det finns färre distraktioner.

Ge också barnet något att "dimse" med under lektionen, som inte låter eller stör de andra barnen, och överväg om en stolresår kan hjälpa.

Om barnet "dimsar" i skolan är det mycket viktigt att läraren vet hur man använder "dimseting" i klassen så att det har en gynnsam effekt.

Om barnet fortfarande har svårt att koncentrera sig kan det hjälpa att ge det en uppgift i taget och bryta ner uppgifterna i mindre delar.

Slutligen kan det vara en bra idé att involvera skolan och läraren i att hantera motorisk oro. Läraren kan ge barnet möjlighet att röra sig och anpassa undervisningen efter barnets behov. Skolan kan också erbjuda ytterligare stöd, som pedagogiskt stöd eller en barnpsykolog, om det är nödvändigt.

I slutändan är det viktigt att komma ihåg att motorisk oro är en naturlig del av barnets utveckling.

Genom att skapa en lugn och fokuserad miljö och genom att ge barnet möjlighet att röra sig och få utlopp för sin energi kan vi hjälpa dem att lära sig och trivas i skolan.

Lycka till med det! ;)