SÅ HJÄLPER DU ETT BARN MED MOTORISK ORO

Barn med motorisk oro kallas också sensoriskt sökande barn.

De söker sensoriska intryck genom att ständigt vara i rörelse, hänga på möbler, röra och pilla på saker och människor, göra ljud, prata med sig själva genom uppgifter och lek, söka vilda lekar osv.

Ofta kan dessa barn verka lite klumpiga, eftersom de ofta förstör de saker de rör vid, eftersom de har svårt att registrera hur mycket kraft de egentligen använder. Men det är inte alltid så. Många har också en god motorik.

Det är också barn som ofta talar sig genom uppgifter för att hålla sig vakna och behålla fokus, vilket faktiskt är en fantastisk strategi.

De söker också ofta vilda situationer som kan stimulera dem sensoriskt, eftersom det krävs en del innan dessa barn verkligen känner sig själva på grund av låg sensorisk registrering.

Detta gör de för att hålla sig aktiva.

Du kan jämföra det med det lilla barnet som blir mycket aktivt när det blir trött.

I skolan tar dessa barn mycket plats eftersom de ofta är en störande faktor i undervisningen.

Den omedelbara reaktionen skulle vara att be barnen sitta stilla och vara lugna. Men denna strategi fungerar sällan eftersom barnen antingen inte kan eller för att de då måste hålla så mycket på sig själva att de inte har fokus på att lära sig något.

KOM IHÅG ATT DET BEHÖVS MÅNGA SENSORISKA INTRYCK FÖR ATT "VÄCKA" HONOM HÄR.

När du pratar med honom, påminn honom om att titta dig i ögonen. Be honom upprepa det du precis har sagt om du är osäker på om han har hört det.

Han är mycket starkare när han ser saker än när han hör dem, så använd visuella hjälpmedel (veckoplaner, piktogram, dagsscheman, undervisning med visuella inslag).

Tuggummi är dokumenterat bra för att behålla fokus.

Färgstarka transparenta läsplattor över en text kan också hålla honom mer engagerad och hjälpa till att behålla fokus vid läsning. Se dem här.

Sätt en elastik på stolen eller bordet framför honom så att han kan studsa med fötterna och få ut oron. Se dem här.

Han behöver ett brett utbud av "dimseting" som inte stör i timmen. De hjälper till att behålla fokus och släppa ut oron från kroppen. Se dimse-setet här och se dimsekassen här.

När han sitter oroligt, ge honom en liten uppgift då och då så att han måste resa sig, till exempel att hämta något eller kasta något.

Sport, utomhuslek, hopp, trampolin, klättring - all form av fysisk aktivitet är bra, både på fritiden och i skolan och förskolan.

Beröring, tryck, kramar, massage, brottning hjälper till att stimulera den proprioceptiva sinnet så att han bättre kan känna sin kropp.

Kom ihåg att alla barn vill göra det bra. De behöver mötas i sina utmaningar och erkännas för de individer de är.

Lycka till med det.

Vänliga hälsningar,

Katrine Werner

Barnfysioterapeut